12. nädal – õppematerjalid ja autoriõigus

Kõigepealt vabandused, et selle nädala ülesanne ühe päeva võrra hilineb. Autoriõigused on selline teema, millega õppematerjalide puhul sageli eksitakse. Digitaalses keskkonnas, kus kopeerimine tähendab vaid paari hiireklõpsu, on traditsioonilised autoriõiguse põhimõtted muutunud väga piiravaks. Ühelt poolt on tulemuseks massiline autoriõiguste rikkumine kas teadmatusest või piraatlusest. Teiselt poolt on aga esile kerkinud liikumised, mille eesmärgiks on traditsioonilise autoriõigusega kooskõlas (mitte selle asemele) luua uus paindlikum süsteem (näiteks Creative Commons litsentsid). Sel teemal on mul teile lugemiseks neli lugemismaterjali:

Avatuse propageerimiseks hariduses on viimastel aastatel esile kerkinud open education liikumine. Ühelt poolt propageerivad nad avatud õppematerjalide kasutamist (ingl. k. open educational resources, OER). Avatud õppematerjalide levitamiseks on algatatud terve hulk projekte (OER Commons, Connexions, Curriki, WikiEducator, LeMill jne). Eraldi grupi moodustavad suurte ülikoolide OpenCourseWare portaalid, kus on avalikult kättesaadavad tervete kursuste materjalid. Tuntuim neist on MIT OpenCourseWare, põhjalikum loetelu on kättesaadav OCW Consortium kodulehel.

Lisaks avatud õppematerjalidele on viimasel paaril aastal hakatud rääkima avatud hariduslikest praktikatest (ingl. k. open educational practices). Üheks näiteks sellistest praktikatest on avatud e-kursused (ingl k. massive open online courses, MOOC). Esimeseks seda tüüpi kursuseks peetakse 2007. aasta sügisel toimunud David Wiley kursust Introduction to Open Education. Avatud kursusel võivad lisaks ametlikele osalejatele osaleda ka kõik huvilised väljapoolt. Viimasel paaril aastal on selliseid kursuseid hakatud pakkuma aina enam ning mõnele kursusele on registreerunud üle 1000 osaleja (kellest küll väike osa on aktiivsed). Üheks tuntumaks avatud kursuste portaaliks on Peer 2 Peer University. Eestis oleme me proovinud pakkuda ülikooli kursuseid avatult Vikiülikooli kaudu. Seni kõige õnnestunumaks avatud kursuse näiteks Eestis on 2009. aasta kevadel toimunud kursus Avatud õppematerjalide koostamine, kus oli umbes 15 ametlikule osalejale lisaks ka 15 vabatahtlikku osalejat Vikiülikooli kaudu (kellest osa jõudis ka lõpuni).

Selle nädala ülesanne koosneb praktilisest ja teoreetilisest osast:

  • Praktilise osana palun teil analüüsida ühte enda tehtud õppematerjali või e-Õppe Arenduskeskuse repositooriumist leitud õppematerjali autoriõiguste järgimise seisukohast.
  • Teoreetilise osana palun ma teil arutleda, kuidas te saaksite oma õpetamist avatumaks muuta ning kuidas Tallinna Ülikool saaks õppetööd avatumaks muuta.

Jään teie mõtteid ootama pühapäevaks 24. aprilliks.

Advertisements
Rubriigid: Ülesanded. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

11 Responses to 12. nädal – õppematerjalid ja autoriõigus

  1. Pingback: Autoriõigus | Nele ajaveeb

  2. Pingback: Õppematerjalid ja autoriõigus | Argo's IMKE Blog

  3. Pingback: Õppematerjald ja autoriõigus | Digitaalsete õppematerjalide koostamine

  4. Pingback: 12. nädal | Kersti's Studies

  5. Pingback: 12. nädal – õppematerjalid ja autoriõigus | Sireti haridustehnoloogia õpingud

  6. Pingback: Õppematerjalid ja autoriõigus (12. nädal) | Elu ülikoolis

  7. Pingback: õppematerjalid ja autoriõigus «

  8. Pingback: 12. nädal – õppematerjalid ja autoriõigus « Õppeajaveeb

  9. Pingback: 8. Õppematerjalid ja autoriõigus | Juliar85's Blog

  10. Pingback: Järeleksami tingimused | Digitaalsete õppematerjalide koostamine

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja / Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja / Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja / Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja / Muuda )

Connecting to %s