Autoriõiguse teema kokkuvõte

Meie kursuse viiendaks teemaks olid õppematerjalide autoriõigused. Sel korral polnud praktilist ülesannet, kuid selle võrra oli pikem lugemismaterjal ning võõrkeelne artikkel läbi töötada.

Oma postitustes tõite te välja mitmed küsimused autoriõiguse kohta. Vastasin neile kommentaaride kaudu ning viitan ka siin teema kokkuvõttes. Taimi küsis selle kohta, kes on foto autor, kui anda oma kaamera edasi juhuslikule kõrvalseisjale ja paluda tal pilt teha. Sel juhul ongi foto autoriks inimene, kes vajutas nupule. Mihhail küsis oma postituses, kuidas käituda kui töömahukam osa materjalist soovitakse avaldada piiratuma litsentsi alusel (näiteks CC BY-NC-SA) ja mõned osad avatuma litsentsi alusel (näiteks CC BY-SA). Sel juhul oleks mõistlik avaldada terve teos ikkagi BY-NC-SA litsentsiga ning seejärel mõned elemendid sellest eraldi teise litsentsi alusel. Katriin küsis täpsemalt public domain kohta.

Kaire tõi oma postituses välja selle, et ajakirjanduse puhul on Eesti Ajalehtede Liit koostanud artiklite refereerimise hea tava, kus muuhulgas on kokku lepitud refereerimise motiveeritud maht (pealkiri ja üks lause). Piret viitas enda postituses IT juriidika kursusel kirjutatud esseele “Copyright vs Creative Commons” ning Euroopa Parlamendi saadiku Christian Engströmi ja Rootsi Piraadipartei asutaja Rick Falkvinge raamatule “The Case for Copyright Reform”. Engström ja Falkvinge toovad oma raamatus välja kuus soovitust autoriõiguse reformimiseks:

  1. Isiklike õiguste osa ei vaja muudatusi
  2. Mitteäriline jagamine peab olema lubatud
  3. Varaliste õiguste kaitse 20 aastat teose avaldamishetkest
  4. Varaliste õiguste kaitse pikendamiseks peab need 5 aasta järel registreerime
  5. Vaba sämplimine
  6. DRM keelustamine

Minu poolt välja pakutud artiklitest valisite te kõige enam Derek Keatsi artikli “Implications of the NonCommercial (NC) Restriction for Educational Content” (.pdf), mis käsitles NonCommercial piirangu kasutamisega kaasnevaid probleeme õppematerjalide puhul. Hea kokkuvõtte NonCommericial piirangu kasutamisega kaasnevatest probleemidest tegi oma postituses Kristi. Teistest artikli kokkuvõtetest tooksin ma välja Taimi kokkuvõtte Sandra Schaffert’i ja Guntram Geser’i artiklist “Open Educational Resources and Practices” ning Marise kokkuvõtte Ahrash Bisselli artiklist “Permission granted: open licensing for educational resources“.

Advertisements
Rubriigid: Kokkuvõtted. Salvesta püsiviide oma järjehoidjasse.

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s