Kursuse ülesehitus
Kursus IFI7053.DT Digitaalsete õppematerjalide koostamine toimub peamiselt e-õppe vormis. Iga kursusel osaleja loob oma personaalse õpikeskkonna, mille keskseks osaks on ajaveeb, mille kaudu esitatakse individuaalsete ülesannete lahendused. Individuaalsed ülesanded on jagatud kuueks teemaks, millest igaüks kestab kaks nädalat:
- Õpiobjekti mõiste ja õppematerjalide levitamise vahendid
- Sisupakettide koostamise vahendid
- Veeb 2.0 vahendid õppematerjalide koostamiseks
- Õppematerjalide koostamine nutiseadmetele
- Õppematerjalide autoriõigus
- Õppematerjalide koostamise protsess ja kvaliteet
Sellele lisandub neli seminari vormis toimuvat kontaktpäeva, õppematerjali ja/või kirjanduse analüüsi koostamine ning täiendavad ülesanded, millega võib osa tegevusi asendada.
Kursuse esimesel nädalal peavad üliõpilased üles seadma oma personaalse õpikeskkonna, avaldama lühikese enesetutvustuse ning ootused kursuse suhtes õpilepingu kujul või mingil muus neile sobivas vormis. Kursuse viimasel nädalal peavad üliõpilased kirjutama refleksiooni, milles analüüsivad oma õpiprotsessi.
Õppetöö maht
Kursuse maht on 3 EAP, millele vastab 78 tundi õppetööd. Õppetöö jaguneb kontakttundideks (16 tundi), individuaalseteks blogimisülesanneteks (32 tundi), ning täiendavateks ülesanneteks (30 tundi), mille hulgast üliõpilane saab valida temale sobivad. Õppetöö soovituslik ajaline jaotus on esitatud järgnevas tabelis.
Hindamine
Kursuse hindamine põhineb õpimärkidel (Mozilla Open Badges). Õpimärgid võimaldavad valida üliõpilasel oma huvidele ja eesmärkidele sobiva tee kursuse läbimiseks. Õpimärkide täpsem kirjeldus on leheküljel õpimärgid.
Viitamine
Ajaveebipostitustes kasutatud allikatele viitamisel tuleks järgida üldtunnustatud viitamispõhimõtteid, näiteks APA viitamisstandardit (vt viitamise juhised haridustehnoloogia õppekava lehel). Tuleb esitada nii tekstisisesed viited ajaveebipostituse sisus kui kasutatud kirjanduse loetelu postituse lõpus.
Tähtajad
Kursus on jagatud kuueks teemaks, mis igaüks kestab kaks nädalat. Vastava teema individuaalne ülesanne postitatakse esimese nädala alguses ning üliõpilaste postituste tähtajaks on esimese nädala pühapäev. Seejärel jääb üks nädal kommentaariarutelude jaoks.
Kui üliõpilane jääb mingil mingil põhjusel kursuse ajakavast maha, siis tuleks tööd jätkata käimasoleva teema juurest ning esitada hilinenud ülesanded hiljem. Teineteist jälgiv ja toetav õpikogukond toimib paremini, kui õppijad tegelevad samaaegselt sama teemaga.
Õpikeskkond
Kursuse toimub avatud õpikeskkonnas, mis koosneb järgmistest osadest:
- Kursuse ajaveeb https://oppematerjalid.wordpress.com
- Kursusel osalejate ajaveebid WordPress.com või Blogger keskkonnas.
- EduFeedr keskkond, mis koondab ajaveebide postitusi ja kommentaare.
- Twitter, mida kasutatakse kursusega seotud lühiteadete avaldamiseks.
- Mendeley, mida kasutatakse teadusartiklite viidete jagamiseks.
Kursuse märksõna kursusega seotud materjalide tähistamiseks veeb 2.0 keskkondades on oppematerjalid (Twitter keskkonnas #oppematerjalid).
Ajaveebipostitused ja kommentaarid
Seoses ajaveebipostituste ja kommentaaridega oleks hea järgida kolme soovitust:
- Lisa oma postituse sisusse link ülesande kirjeldusele kursuse ajaveebis. See võimaldab automaatselt siduda ülesanded ja neile vastuseks esitatud lahendused.
- Ära muuda juba avaldatud postitusi. Kui teed iseseisva töö mitmes osas, siis avalda see eraldi postitustena, mitte ära täienda varem avaldatud postitust. Ainsaks erandiks on väikeste kirjavigade parandamine varasemates postitustes.
- Luba oma ajaveebis kommentaaride automaatne avaldamine. WordPress puhul tuleb selleks kontrollida, et Discussion Settings leheküljel oleks märgistamata valikud An administrator must always approve the comment ja Comment author must have a previously approved comment. Blogger puhul tuleb valida Comments lehel Comment moderation juures raadionupp Never.
Privaatsus avatud õpikeskkonnas
Kui üliõpilane ei soovi mingil põhjusel oma ülesandeid avalikult ajaveebis esitada, siis võib kaitsta oma postitused parooliga ning anda õppejõule ligipääsuks vajalik parool. Sel juhul muidugi jääb üliõpilane ilma kursusekaaslaste poolt saadavast tagasisidest.
Avatud õpikeskkonna tõttu ei anta õppijatele pidevat tagasisidet nende punktiseisu kohta. Õppejõud teeb vahekokkuvõtte punktiseisust ühe korra kursuse keskel ning teavitab iga üliõpilast tema hetkeseisust e-posti teel. Soovi korral võib üliõpilane muul ajal ise oma punktiseisu e-posti teel küsida.
Avatud kursus
Kursuse e-õppe osa toimub avatud kursusena, kus saavad tasuta osaleda ka huvilised väljapoolt Tallinna Ülikooli. Kursusel osalemiseks tuleb registreerida oma ajaveebi aadress EduFeedr keskkonnas. Vabatahtlikud osalejad saavad samasugust tagasisidet oma töödele, nagu ametlikud osalejad. Ainsa erinevusega ei saa nad kursuse eest Tallinna Ülikooli ainepunkte/tõendit.
Täiendav info
Vanemad kursuseprogrammid
- Kursuseprogramm 2015 (PDF)
- Kursuseprogramm 2014 (PDF)
- Kursuseprogramm 2013 (PDF)
- Kursuseprogramm 2012 (PDF)
- Kursuseprogramm 2011 (PDF)